logo
امروز : چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۴۸۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان مطرح شد

عدم نظارت بر توزیع و استفاده سموم و کودها در تولید محصولات کشاورزی

عدم-نظارت-بر-توزیع-و-استفاده-سموم-و-کودها-در-تولید-محصولات-کشاورزی
موضوعات وزیع و استفاده سموم و کودها در تولید محصولات کشاورزی و استانداردهای استفاده از سموم و کودها در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان مطرح شد.

به گزارش موج رسا; به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق زنجان با حضور اعضا و با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا با محوریت بررسی میزان استفاده کود و سموم در محصولات کشاورزی و مشکلات مربوط به صادرات این محصولات و ... در محل سالن جلسات شهید شهریاری برگزار شد.

مهدی رنگ رونا رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این جلسه با اشاره به موضوع برگشت برخی از محصولات کشاورزی صادراتی از کشورهایی چون روسیه و ازبکستان و ترکمنستان، اظهار کرد: دلیل برگشت این محصولات باقیمانده سموم و یا عدم رعایت استانداردهای کشورهای هدف صادراتی می باشد.

وی نبود الگوی کشت و زنجیره کامل تولید تا مصرف و صادرات را نیز از جمله دیگر دلایل برگشت برخی از محصولات صادراتی ایران عنوان داشت و تصریح کرد: همچنین برخی از موضوعات از جمله کشاورزان مهاجر و عدم رعایت استانداردهای کشت موجب این شده تا ورود نظارتی سازمانهای جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت به این عرصه جدی تر احساس شود.

رنگ رونا با بیان اینکه که در برخی موارد شاهد آن هستیم که اطلاع رسانی دقیق و به موقعی از سوی وزارت امور خارجه و وزارت های ذیربط چون جهاد کشاورزی در اعلام استاندارد های اعلامی کشورهای مختلف به فعالان اقتصادی و همچنین کشاورزان صورت نمی پذیرد، خاطرنشان ساخت: در موضوع برگشت فلفل های صادراتی شاهد آن بودیم که کشور روسیه ۷ ماه پیش استانداردهای صادراتی خود را اعلام کرده است اما با دیپلماسی ضعیف اقتصادی که صورت گرفته شاهد یک گپ 7 ماهه در اطلاع رسانی این موضوع بودیم که موجب تضررهای فراوانی گشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی به موقع از سوی نهادها و وزارتخانه‌های ذیربط یکی از درخواست های جدی فعالان اقتصادی به ویژه در بحث های صادارتی می باشد، ابراز کرد: اطلاع رسانی لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان برای کشت مطابق با استانداردها از جمله وظایفی است که این سازمان و سازمان های وابسته باید انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه در بحث توزیع سموم و کودها باید از ابتدای امر نظارت به صورت جدی باشد، به گونه ای که هیچ اغماضی حتی به صادر کننده صورت نگیرد تا استانداردهای مذکور به درستی رعایت شود، گفت: اتصال کشاورز به صادرکننده جهت کشت قراردادی و یا کشت با استانداردهای موجود و درخواستی یکی از راهکارهای حل مشکل در زمینه موجود است.

وحید سالک دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان نیز در این زمینه با بیان این که دولت باید در همه زمینه ها مسئولیت خود در قبال وظایفش نسبت به فعالان اقتصادی را بر عهده گیرد، خاطر نشان ساخت: متاسفانه شبکه توزیع و فروش کود در کشور به درستی عمل نمی کند و هیچ نظارتی بر روند و استفاده آن صورت نمی پذیرد.

وی با اشاره به تبعات و ضرر های بازگشت محصولات به فعالان اقتصادی و تجارت و صادرات کشورمان، تصریح کرد: نظارت بر توزیع سموم و کود ها موضوع اصلی و حلقه مفقوده در این زمینه می باشد.

در ادامه جلسه گزارشی از سوی بخش کارشناسی اتاق بازرگانی زنجان پیرامون افزایش استانداردهای جهانی و لزوم  به روز کردن محصولات صادراتی با این استانداردها، موضوع آفات در خاک، بهره وری در تولید و عدم آگاهی برخی از کشاورزان در میزان استفاده از سموم و کود و ... ارائه شد.

حاضران در این جلسه تولید و کشت سفارشی، تغییر الگوی کشت و معرفی ارقام جدید، اطلاع از توانمندی‌های موجود، تغییر الگوی کشت با تغیرات و به روز کردن مکانیزاسیون کشاورزی، نظارت بر میزان استفاده از سموم و کود، نظارت بر محصول تولیدی، ورود نیروهای خبره به واحدهای تولیدی و کشت و صنعت، آزمایشگاه‌های بررسی میزان سموم، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در زمینه ایجاد سردخانه زیر صفر در استان و اطلاع رسانی به موقع بخشنامه های از سوی وزارت خانه ها و سازمان ها نیز از دیگر مواردی بود که به بحث و تبادل نظر قرار داده شد.//ک

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۹
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۴
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۲
  • غروب آفتاب : ۱۷:۳۹
  • اذان مغرب : ۱۷:۵۷
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۱۹